Un home bo

Al meu estimat tiet Armand

Ens has deixat i em costa entendre el món sense tu. Imatges de la infantesa em vénen al cap i em dibuixen el teu somrís i la teva mirada sincera. Eres i seràs sempre el tiet. Vaig ser el teu fillol i em vas donar tota la tendresa en una època en què el franquisme moria i els aires de llibertat esclarien els núvols tirànics. No vaig notar mai en la teva veu irònica un bri d’hipocresia: eres la sinceritat personificada, la discussió crítica sobre política, d’un nacionalisme d’esquerres que oscil·lava entre molt nacionalista i molt d’esquerres i que a voltes dubtava sobre la pertinença o no a unes sigles determinades. Odiaves el sectarisme i eres fidel a la veritat, des de l’honestedat de l’art i dels colors de les teves aquarel·les i dibuixos. Sempre has estat a casa: és el que tenen els artistes, que són presents amb aquella mena d’eternitat que ofereix la materialitat decorativa de la llar. Ens regalaves sempre un dibuix per Nadal: paisatges de Catalunya, natures mortes, marines…, sempre amb aquell toc d’elegància i de personalitat única. La teva mentalitat era oberta, de tarannà dialogant, fugint de la timidesa que ens fa més petits. Fa uns anys va morir la teva dona i des de llavors afirmaves, sentenciós, que “la vida és una estafa”, enunciat apodíctic que el passat dilluns es va veure reafirmat. La vida ens obre a l’esperança del futur, al projecte culminat, que al capdavall és malmès per la dalla traïdora. Somiem amb un món millor i la nostra petita realitat s’escapça per la temeritat dels instants caducats. Avui t’hem dit adéu i jo encara no puc entendre el món sense tu.

3 thoughts on “Un home bo

Deixa un comentari

