Bell conservadorisme

Alguns parlen de la dissolució de la filosofia enmig de les ciències particulars, que han fagocitat històricament el seu territori fins a deixar-la nua i vulnerable. Altres, instal·lats còmodament en el poder, malden per desfer-la o per confondre-la amb matèries cíviques que reivindiquen en to autocomplaent l’estat de coses fomentat per ells mateixos. I fins i tot retoquen els horaris rebaixant el seu pes en els plans d’estudis, a favor de les matèries de modalitat i d’una nova assignatura de ciències vinculada al món contemporani (els d’Humanitats i Ciències Socials han de tenir cultura científica, d’acord, però quan els de Ciències rebran història contemporània o art?). La filosofia resistirà en el segon curs, amb justes tres hores en les quals haurem de continuar oferint tota la matèria diacrònica amb la seva hermenèutica textual. Veurem com es desplega el currículum definitivament i quins autors haurem de privilegiar (a veure si ens treiem de sobre John Stuart Mill). La filosofia no desapareix però queda malmesa en la seva tradicional dignitat. No per canviar-ho tot en nom d’un progrés fictici arribarem a ser millors (posats a progressar, on és la informàtica i el Web 2.0 substanciat en els plans d’estudis?). Mantenir el llatí, l’art, la literatura i la filosofia em sembla un bell conservadorisme.

Document per a la dignificació de la filosofia al nou batxillerat

Anuncis

3 pensaments sobre “Bell conservadorisme

  1. Hola enric,

    Avui el claustre el director ens ha llegit un mail que acavaba de rebre on se’l convoca a una reunió per “reobrir” el debat dels batxillerats. El claustre ha entés que si és “reobre” vol dir que encara hi ha alguna cosa a fer, no sé…

  2. Xavi, una interpretació dionisíaca i molt divertida d’alguns dels filòsofs (havien de ser els Monty Python). Gràcies, un toc d’humor necessari per als temps que corren.

    Ricard, a veure si es reobre realment el debat, encara que ho dubto, ja que les editorials estan ultimant els llibres de text i adaptant-los als canvis i no veig massa diàleg en l’entorn politicoeducatiu. Entre la pèrdua d’hores de filosofia i la dissolució de les llengües anem ben servits. Si de debò en acabar 4t d’ESO els alumnes tinguessin un bon nivell de català i castellà no caldria mantenir les tres hores, però veient els resultats no hi ha dubte que la decisió de reduir-les a dues és un despropòsit.

    Una abraçada!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s