La ponència

ponencia_catosfera.jpg Tot i que amb un cert retard, hem pogut dur a terme la nostra ponència sobre blogs i educació, en una taula molt variada que compartia amb l’Anna Pérez, la Núria Prunés, en José Antonio Donaire i el moderador, el santfostenc Pitu Martínez. He començat assenyalant que la meva arribada al món dels blogs va tenir lloc pel vessant de la recerca, ja que vaig dur a terme un treball de doctorat (UOC-IN3) sobre la construcció de l’audiència per part dels blogaires, que em va esperonar en l’aplicació dels coneixements que anava adquirint a l’àmbit de l’educació i dels processos d’ensenyament-aprenentatge. Agraeixo a en Marc Vidal i en Toni Ibáñez l’oportunitat d’aportar la meva experiència en aquestes jornades de la Catosfera, i a en Josep Torrents, en Lluís Melgar i en Xavi Conesa la deferència de venir-me a veure. Amb ells he compartit moltes aventures virtuals. En els ítems següents teniu les línies mestres de la intervenció:
  1. Els blogs són actualment un complement útil de les classes presencials, ja que permeten ampliar els continguts treballats, desenvolupar els procediments (definició de conceptes, expressió d’opinions, resum i comentari de textos, resolució de problemes, etc.).
  2. Es tracta d’una eina que afavoreix el coneixement de les TIC sense haver de perdre temps en l’edició manual de pàgines web. Els sistemes de gestió de continguts (CMS) possibiliten l’edició i actualització ràpides amb un mínim cost i donant lloc a un producte atractiu.
  3. Són aplicables a qualsevol matèria i nivell. Podem trobar blogs de mestres d’infantil en els quals es pengen les activitats que duen a terme a l’aula i blogs de doctorands que donen a conèixer els progressos de la recerca (jo mateix vaig obrir el 2004 el Metablog, en el qual compartia els avenços en el meu estudi de la catosfera). Hi ha blogs de centre, d’aula, de matèria, etc. El que més he treballat és el Blog de Filosofia, en versió antiga i nova.
  4. Són adequats per a l’assoliment de les competències (exemple de l’ús de blogs a la UOC com a seguiment del projecte virtual o del curs de la UOdE sobre Web 2.0 que integrava com a activitat de síntesi les diferents eines 2.0 en un blog de l’estudiant).
  5. El blog es troba a mig camí entre el web personal (que mostra una identitat a través de fragments que es despleguen en el temps) i el fòrum asincrònic (que afavoreix la interacció i uns vincles socials més o menys forts), segons Susan Herring. L’accés als comentaris implica que el post admet rèpliques i opinions. Els alumnes poden comentar el que diu el professor o el que ells mateixos comparteixen. Col·laboren en la construcció cooperativa del coneixement.
  6. El blog segueix una seqüència temporal en un context hipertextual, pot ser una síntesi entre un text que es desplega amb un principi i un final i un ordit fet amb hipervincles que apunten a totes les direccions. La seva forma és molt adequada per a projectes diversos de treball (crèdits de síntesi – en el meu centre els grups de 4t d’ESO l’any passat van experimentar-ho amb una introducció teòrica sobre l’eina-, treballs de recerca –Utopia, de Natàlia Rodríguez-, TFC, tesis doctorals, etc.). Fins i tot hi ha aquells blogs efímers que duren només el temps de l’activitat (viatge de 2n de Batxillerat).
  7. La dinàmica del blog combina el format textual amb el multimèdia (podcast, videopodcast, presentacions Slideshare, imatges…) i això enriqueix el producte final. L’any passat, amb en Josep Torrents com artífex del projecte, vam posar en marxa una ràdio escolar a través de podcast (amb el WordPress) que s’actualitza amb diferents programes i que fa possible que els alumnes entrin en contacte amb el món dels mitjans de comunicació i del periodisme sense quedar restringits a la simple instrucció tradicional. El blog serveix per aprendre en una nova dimensió i, a més, és interessant per a ells, que estan ja molt acostumats a les TIC i a internet, molt més que els de la meva generació.
  8. Impulsen la creativitat, ja que constitueixen una eina d’autopublicació sense intermediaris: els alumnes poden compartir amb el món les seves redaccions i els seus treballs (blog de literatura castellana), per la qual cosa no queden reclosos a l’espai de l’aula. L’alumne és el centre de l’aprenentatge. Exemple de blog creatiu: fotolog de Fotofilosofia 2008.
  9. Fan possible l’intercanvi amb altres centres (Escoles en xarxa) o la col·laboració en projectes telemàtics.
  10. Són un instrument per relacionar els docents i compartir les aportacions i les millores. En alguns edublogs s’està fent una molt bona feina.
  11. El temps de què disposem en cada assignatura és un problema i cada cop es fa més necessària una assignatura relacionada amb internet i les TIC, amb les noves eines digitals, en el marc del canvi de paradigma que suposa el Web 2.0, amb l’usuari com a centre. Les reformes educatives haurien de tenir presents aquests canvis.
  12. Parafrasejant Castells, podríem dir que, per a nosaltres (almenys per a mi), els blogs s’han convertit en el teixit de les nostres vides en aquest moment. No tan sols defineixen una nova forma de periodisme, de militància política (i d’activisme) o de literatura, sinó que permeten albirar una nova orientació especialment enriquidora en el camp de l’ensenyament, prou castigat per la inèrcia de la tradició.

Aquí us deixo un parell d’imatges de l’acte:

ponencia2.jpg

ponencia3.jpg

7 pensaments sobre “La ponència

  1. Lamento moltísim no poder asistir, una gastroenteritis de la meva filla gran, m’obligar a fer de cangur.En va saber molt greu, hauria estat una bona oportunitat d’escoltar-te i saludar-te

    ricard

  2. Ha estat un plaer conèixer la persona que estava darrera d’aquest magnífic blog. Freqüentaré aquest espai, ara que hem connectat el món virtual i l’anàlogic.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s