Avaluats

Segons el darrer informe del Programa per a l’Avaluació Internacional dels Alumnes (PISA), els estudiants catalans han retrocedit en l’aprenentatge de les ciències i , per tant, en l’assoliment dels objectius competencials relacionats amb aquest camp. Hi ha fins i tot una classificació que ens situa en la posició 27 de 57 països, amb la “idíl·lica” Finlàndia en primer lloc. Seria important conèixer quina és la metodologia per dur a terme aquest procés d’avaluació i com s’estableix l’assoliment de les competències en un marc variat de sistemes educatius. Neus Sanmartí ha assenyalat que una de les possibles raons del retrocés pot ser l’arribada d’alumnat nouvingut, amb problemes previs d’escolarització i amb el consegüent procés d’adaptació, que no sempre és fàcil en arribar a un país nou amb costums i preceptes culturals diferents. Segur que aquests resultats seran utilitzats contra els docents i justificaran els intents de fiscalitzar els centres a través de processos d’avaluació que acabaran essent una competició per veure qui és el millor. Seria bo que els mateixos polítics també tinguessin avaluadors que analitzessin de forma rigorosa llur capteniment i la quantitat de ximpleries que poden arribar a proferir en el mínim temps possible. L’educació és una realitat complexa que necessita estabilitat i no pas una improvisació a base de lleis que només produeixen l’efecte de tombar la llei del govern anterior. No podem dependre d’alts càrrecs dedicats a canviar el nom de les coses sense modificar el fons mediocre que ens assisteix des de fa decennis. El despropòsit de la LOGSE (que tenia un aparell conceptual agosarat i que hagués triomfat amb molts més recursos) va voler ser substituït per la fracassada LOCE (un intent de retornar a les cavernes educatives, revàlida inclosa), que es va derogar per introduir la LOE, un simple maquillatge de la primera llei que perpetua els problemes. L’educació ha de tenir el seu propi procés i ha de ser portada per uns responsables que duguin a terme polítiques a llarg termini, amb les idees clares i un currículum ambiciós, orientada a les tecnologies de la informació i amb consciència ecològica, però sense defugir l’humanisme. I també amb uns valors clars, sense vacil·lacions. Potser així millorarem en ciències i fins i tot aconseguirem que els alumnes llegeixin i no siguin uns esclaus de la imatge.

Anuncis

2 pensaments sobre “Avaluats

  1. On ha quedat l’esforç? potser aquest és el problema, ho posen tot tan fàcil que el que prima és la llei del míonim esforç per poder dir coses com: he aprovat sense estudiar i que els altres et mirin amb aquella cara d’admiració…aquesta és la realitat a les aules, quan ho acceptin, i comencin a incentivar l’alumne i a fomentar el sacrifici, llavors es millorarà el sistema educatiu començant per on cal: l’estudiant.
    Haurien de ser professos experimentats i pedagogs els qui fessin aquest tipus de lleis i no ministres posats a dit amb cap tipus d’experiència en una aula davant de 30 alumnes.
    Un petonet!

  2. Estic d’acord en la part en la que fas referència, a que l’eduació ha de ser portada i dissenyada per professionals amb perspectives de continuitat, i no pas per polítics amb l’interés centrat en derrogar el que ja hi havia.

    Tanmateix dit això he de dir que penso fermamment que les teories i pràctiques pedagògiques orientades al desenvolupament global de la persona, basades en el respecte per la personalitat de l’alumne i la seva llibertat, i promotores de la participació activa dels mateixos en el seu propi aprenentatge, que són les que s’apliquen a la “admirada” Finlandia, son necessàries.

    Cada dia vaig a un institut classificat com a “D” i que es troba dins d’un PMiS pel Departament d’educació, és a dir com entendrás , amic Enric, estem davant un institut amb un molt alt percentatge de nouvoinguts (70%) i matricula viva (40%) on els docents han de ser fets d’una “pasta” especial per entrar.

    I sí, estic molt d’acord, en l’intent d’avaluar els docents, tot i que ideològicament oposat, jo sempre defensaré els interessos dels treballadors, trobo inmensament necessàri buscar un sistema pel qual cada docent estigui no només en el centre que a ell li vagi bé, sinó també en el centre on pel seu (nostre) per fil encaixem.

    El procés avaluatiu no s’ha de veure com una eibnna fiscalitzadora de la tasca que realitzem, sinó més aviat com un instrument que ens pot ajudar a nosaltres, els nostres companys i a les famílies (eix central en qualsevol procés educatiu) a trobar aquella escola/institut on el nostre tarannar encaixi millor.

    Cal defugir de l’actual sistema, on per puntuacions (cursos, publicacions, etc) esculls destí (no ens enganyem el primer que mirem quan estem a l’espectativa de destí és la distància del centre a casa). Cal buscar un sistema on també s’encaixi el tarnanar del professor en la filosofia del centre, no tots els docents serveixen per estar en un centre de tipolia D (ni B, ni C, etc) hi ha centres que tenen una filosofia pròpia, i cal que el docent s’adpati a ella, i no al reves com passa en l’actualitat.

    El sistema de l’avaluació, no és tant terrible, no ens ha de fer por, no pot ser un procés per veure qui és millor, sinó un procés per veure qui encaixa millor algun tipus de centre concret.

    En fí Enric, podem parlar-ne molt, però el primer que hem de fer amb els resultats que es coneixen auqests dies (Informe Pisa, Fundació Bofill, etc) és èsser autocrítics, no m’agrad gens veure Catalunya en els últims llocs de l’Estat, pel que fa a l’educació, i a banda d’exigir i presionar a les administracions per a què façin les coses bé, haurem de mirar-nos a nosaltres mateixos (jo estic segur que companys meus que viuent en veritable terror ser docents a un IES com el meu, en altres instituts seríen magnífics professionals)

    Apa, que tinc que fer PAcs (jjeje)

    Una abraçada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s