Swartz a Badalona

swartz.jpgAvui ens ha visitat el professor Bob Swartz, que ens va oferir la formació en thinking-based learning a principis del mes passat, i que ha vingut a l’escola per avaluar la tasca dels docents en l’aplicació d’aquestes estratègies metacognitives. Com jo hi vaig assistir, m’ha tocat la sessió de coaching per part del doctor de Boston. He preparat una lliçó de filosofia de 2n de Batxillerat en què es tractava de comparar Plató i els sofistes. Per això he reunit el grup de Ciències, del qual en sóc tutor, per dur a terme l’activitat. He fet servir la Pissarra Digital Interactiva, tot aprofitant l’altra formació que he rebut en aquest inici de curs i que hem tingut ocasió de comentar aquí mateix. Les fases que he seguit han estat les següents:

  1. Introducció al contingut i a les destreses de pensament. He fet aparèixer el mapa de pensament a partir d’aquí.

  2. Ús de l’organitzador gràfic per comparar i contrastar.

  3. Detecció de les semblances per part dels alumnes (en grups de 3).

  4. Detecció de les diferències i dels aspectes comuns en què es diferencien.

  5. Reflexió sobre si les semblances i les diferències eren significatives (dir que Plató i els sofistes eren filòsofs no és gens rellevant, per exemple).

  6. Reflexió sobre els patrons recurrents de les semblances i les diferències (grans idees que es repeteixen).

  7. Redacció de les conclusions i discussió en parelles sobre llur pertinença.

  8. Oportunitat per tornar a escriure les conclusions amb les millores aportades per la discussió en parelles (think-pair share).

  9. Pensar sobre el pensament (metacognició): formular una sèrie de preguntes als alumnes sobre com s’ha produït la destresa de pensament que hem posat en joc.

La valoració posterior del professor Swartz ha estat positiva, tot i que jo ressaltaria el factor temps, atès que al final he hagut de comprimir molt la informació. He acompanyat el professor en una entrevista que li han fet alumnes de 1r de Batxillerat, després del coaching amb el company Josep Torrents, que ha fet un PowerPoint del qual us n’ofereixo un tast amb aquesta imatge de l’escala de la metacognició (ladder of metacognition):

ladder.jpg

Molt bona la tasca de les professores d’anglès que han fet de traductores al llarg de la jornada, tant en les sessions docents com en el dinar. He tingut ocasió de compartir algunes idees relatives a la filosofia grega amb Swartz, que -cal recordar-ho- és doctor en Filosofia, amb una tesi sobre el coneixement i la percepció. M’he adonat que l’anglès parlat, que tenia una mica oblidat, no està tan malament com pensava. Potser un dia d’aquests visitaré Boston.

Documents:

Rotafoli de la PDI amb l’organitzador gràfic

Document del professor amb l’exercici “Plató i els sofistes” (ODT, fet amb Lotus Symphony)

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s