Regulat el nou batxillerat

sistema-educativo_batx.jpgEn una altra entrada, ja fa uns mesos, comentàvem en aquest mateix espai la presentació de la proposta de Reial Decret sobre el batxillerat segons la LOE. Avui aquest Reial Decret ha estat aprovat en Consell de Ministres. Una de les novetats és la possibilitat de fer assignatures de segon per als alumnes que suspenguin tres o quatre matèries de primer. La vicepresidenta ha afirmat que això no vol dir passar de curs, amb la qual cosa el que deu voler dir és que els centres hauran de concebre una mena de curs-pont per aquests alumnes concrets, que avançaran a un ritme diferent dels altres. Ha assegurat alhora que amb aquest nou projecte es millora l’exigència (!!!), si millorar significa permetre que els alumnes que han mostrat un seguiment problemàtic i als quals convindria repetir podran semipromocionar cursant algunes assignatures del curs superior. També De la Vega ha etzibat que “per obtenir el títol de Batxiller cal aprovar totes les assignatures”. Només faltaria, senyora meva! La cultura de l’esforç ha arribat a límits tan baixos que una llei d’aquesta mena l’únic que fa és ratificar el triomf de la irresponsabilitat i de la incompetència d’alguns polítics que cobren per pensar mentre deixen el cervell a casa. Sona progressista parlar de la crisi dels valors i del nihilisme ètic del nostre temps, però existeix també gent avançada i defensora del progrés que admet que cal mantenir les coses en ordre en alguns aspectes vitals per a la supervivència de la ciutadania democràtica, i l’educació n’és un d’ells. El rigor no és pas negatiu, ja que cal recordar que un alumne de batxillerat no és encara universitari i que potser serà millor per a ell reforçar les mancances repetint curs que promocionar de manera fictícia. Els polítics promotors de la idea (com de l’estranya “Filosofia i Ciutadania”) no es mouen per idees, sinó per estadístiques, i els obsessiona mòrbidament disminuir el fracàs escolar, encara que per això hagin de perpetuar el fracàs del sistema.

Anuncis

4 pensaments sobre “Regulat el nou batxillerat

  1. yeep, una cosa company! D’acord que un estudiant de batxiller no és universitari però tampoc deu ser subnormal si en suspen “3 o 4”. Suposem que sigui un “piltrafa” amb les llengues però un “crack” amb les ciéncies, les matemàtiques, el dibuix tècnic… Si ha suspés les llengues perqué no pot continuar estudiant el que se li dona bé en comptes de tenir-lo amargat tot un any perqué s’avorreixi i passi d’anar a classe i començi a fumar porros i importar-li un ou totes les altres materies que abans li semblavem interessants?

    Home, pot ser no es la solució per a tots els cassos, pero digue’m tu, que ets el professor aquí, que no t’has trobat cassos com el que t’he descrit.

  2. Amic Heràclit l’efesi:

    El cas que comentes és un dels possibles, però cal recordar que en el batxillerat cal assolir uns objectius de maduresa i és obvi que un estudiant que no domina les matèries instrumentals (per exemple, les llengües) no ha de passar de curs, així com tampoc no ho ha de fer un alumne que no va bé de matemàtiques. El batxillerat és ja postobligatori, no és l’ESO, i la LOGSE ja ha abaixat prou els nivells com perquè la LOE continuï amb els despropòsits. També es podria donar el cas d’un alumne que tirés endavant perfectament en unes matèries concretes i que passés olímpicament de les 4 que pot suspendre per accedir a matèries de 2n. En aquest cas triomfaria la desídia com a model i seria un obstacle per als alumnes que funcionen. Com sempre, els problemes els tenen els estudiants brillants, que es dilueixen davant la mediocritat del sistema. Jo recordo que ens els temps de BUP la filosofia era una matèria de 4 hores, després va estar a punt de convertir-se en matèria de 2 hores i finalment es van salvar els mobles amb les 3 actuals. Doncs llavors ja era difícil acabar el programa: imagina’t ara, que gairebé hem de comprimir els filòsofs en arxius ZIP per poder avançar!!! Jo no dubto que en alguns termes la llei pot ser beneficiosa, però en general no ajuda ni l’alumne ni el professor ni els centres, que hauran d’organitzar-se de forma més flexible per acollir aquests alumnes híbrids que no són ni de 1r ni de 2n.

    Ens llegim! Salut, amic!

  3. He estat llegint aquest comentari i no estic massa d’acord amb Heràclit. Sóc alumna de primer de batxillerat i crec que qualssevol estudiants han d’aprovar totes les assignatures. Encara que sigui molt bo en un àmbit (per això està a una modalitat o altra, òbviament), hem de recordar que ha d’aprovar una sèrie d’assignatures que per molt que li desagradin, les ha de fer per ser bàsiques. Cal recordar que el batxillerat no és obligatori i cada persona el tria cursar per pròpia voluntat, sabent perfectament el que s’escau en aquests dos anys. Pel que fa a aquest any que queda penjat, crec que irònicament deuria ser pels que aproven, ja que últimament s’està convertint en una moda suspendre. A l’alumne normal se’l considera fora de sèrie. Encara que a tutoria sovint se’n parli, és un tema que la majoria d’adolescents no en fa cas. Els estudiants que solen suspendre per hàbit es comporten d’una manera molt diferent als que no ho tenen per costum. Per això i per altres motius, crec que haurien de suspendre. No només perquè molesten els companys que volen estudiar (que són molt pocs, ja que la majoria no saben ni el seu significat i només volen treure’s el curs) i es mostren indiferents i, perquè sovint, s’han estat esperant fins el final de curs per aprovar-les totes d’un cop (no sé com s’ho faran, em declino més cap a la benevolença de professors, tutors i director).

    Partint d’un alumnat sord i cec en aquests àmbits, d’uns docents massa pietosos i d’unes lleis no gaire escaients; crec que avui en dia s’aprèn menys. Dubto que alguns aprenguin res…

  4. Retroenllaç: Projectes i decrets « Meditacions des de l’esfera

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s