Formació en pensament (II)

compare.jpgAvui, en la sessió d’aquest matí, he trobat un tipus de pensament que sí es pot aplicar amb claredat a les matèries que imparteixo (sobretot en el cas de filosofia i de literatura). És el pensament de comparació i contrast, consistent a esmentar semblances i diferències entre dos objectes o conceptes. L’alumne treballa també amb un organitzador gràfic en el qual es presenten les realitats en discòrdia i es tracta d’identificar en què s’assemblen, enumerar-ne les diferències a partir de certs criteris, deduir-ne patrons de semblances i diferències significatives i redactar una conclusió a tall de síntesi del procés. No es tracta que el docent instrueixi l’alumnat amb les semblances i les diferències sinó que ells han d’extreure, partint d’un marc informatiu, elements de comparació i de contrast que siguin pertinents. No tots ho són, però, ja que sovint les comparacions es queden a la superfície. Hem de ser capaços de fer reflexionar el grup-classe sobre la pertinença o no d’una característica en el moment d’enfrontar ambdues realitats. Però és que no tenim prou amb què els alumnes pensin, sinó que han de pensar sobre el pensament (metacognició). Com ho podrem aconseguir, això? Amb l’anomenada “escala de la metacognició” (el professor Swartz ens ha sorprès amb una escala real –the ladder of metacognition– tot representant sensorialment les fases en què es divideix) i els seus quatre graons:

  1. Ser conscients del tipus de pensament que estem fent.
  2. Conèixer l’estratègia que utilitzem mentre pensem.
  3. Avaluar reflexivament l’eficàcia de l’estratègia que estem utilitzant.
  4. Planificar com farem el mateix tipus de pensament en una altra ocasió, si s’escau.

Em sembla perfecte utilitzar els organitzadors gràfics perquè els alumnes pensin (i ho faré amb les recapitulacions d’algunes unitats), però no acabo de veure l’efectivitat de pensar sobre el pensament que es deriva d’aquesta ascensió a la llum de l’intel·ligible. Potser demà el professor Swartz em treurà de dubtes.

Primera sessió del curs

Anuncis

3 pensaments sobre “Formació en pensament (II)

  1. Retroenllaç: Pràctiques amb la PDI « Meditacions des de l’esfera

  2. Retroenllaç: Swartz a Badalona « Meditacions des de l’esfera

  3. Retroenllaç: Metàfores bostonianes « Meditacions des de l’esfera

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s