L’Estat contra l’individu

Sí, el títol d’avui sona com una crítica neoliberal a l’esquerra i els seus desigs de regular-ho tot. Els individus tenen uns drets i l’Estat no pot fer res per vulnerar-los. Però la frase que acabo d’escriure té el seu atractiu, almenys en clau llibertària (de dretes o d’esquerres?). La decisió del Govern tripartit de limitar la velocitat a la corona metropolitana de Barcelona ha provocat en moltes persones una reacció visceral de rebuig, ja que ha estat vista com una intromissió intolerable en la mobilitat de milers de persones que malden per arribar al seu lloc de treball amb vehicle privat, fins i tot després d’haver provat de fer-ho amb transport públic. Com aquest és tercermundista, no hi ha més remei que optar pel més car. Tothom hauria d’anar a treballar caminant o amb bicicleta, que es respira molt bé i, a més, és ecològic. Els governants de la pota minoritària (c’est à dire Iniciativa) han imposat els seus dogmes ecologistes i han obligat a tots els automobilistes que redueixin a 80 quilòmetres per hora, fins i tot per autopista. Un automòbil a 80 per autopista implica un consum que dubto seriosament que pugui ser inferior al que va amb una marxa més i a 100. No, però ells sí que saben. Són els nous profetes de la verdor, que anuncien el desvetllar de la natura a través de les seves mesures pioneres i imaginatives. Ho sento molt, Baltasaret, però afirmar que limitar la velocitat i augmentar el nombre de radars i punir els incompliments amb multes substancioses és pioner no deixa de ser una ridiculesa en grau summe. Les ments privilegiades han trobat la solució: encara que vostè condueixi un automòbil híbrid (per exemple, un Toyota Prius), que contamina molt menys, serà multat si va a 100 per autopista. Però no era una mesura de maduresa ecològica? Si hom és madur en assumptes ambientals i adquireix un vehicle que respecta l’entorn, per què se’l sotmet a la mateixa tirànica normativa? I un altre punt preocupant és el desprestigi sistemàtic de l’automòbil com a mitjà de transport. En ciutat és molt desitjable que la gent es desplaci amb transport públic, però no tan sols existeix la ciutat. Des del meu poble, Sant Fost, si vull anar a treballar a Badalona és imprescindible el vehicle privat, que circula per una carretera plena de revolts que va projectar una persona en estat ebri i que els Baltasarets de torn no volen substituir per una via moderna que comuniqui com cal el Vallès Oriental i el Barcelonès. L’any 2075 encara estaran fent estudis d’impacte ambiental. I d’això en diuen progrés…

Advertisements

13 pensaments sobre “L’Estat contra l’individu

  1. Home, ja se sap que el progrés és relatiu, que la Il·lustració ja va passar fa força temps, però això jo crec que ja és passar-se de mida. No sé perquè volen fer que cada cop a la gent li costi més car (en diners o temps) agafar el cotxe, perquè si al menys donessin com a opció el transport públic fent-ne millores encara podria tenir sentit, però el problema és que no ho fan i que de cada 3 dies que vols agafar el tren dos no funciona, sembla de broma eh, però desgraciàdament és cert. Vaja, que Barcelona evoluciona a passes de gegant! Un petó!

  2. Doncs sí, sona com una critica a l’esquerra, el teu article, quelcom que llegint el teu blog no és gaire d’estranyar, doncs la majoria de reflexions sonen bastant a “dretes”, tanmateix hom és lliure de tenir alguna tendència, però, estimat Enric, no cal fer afirmacions com si el teu parer fos l’´únic poseïdor de la veritat més absoluta.

    Trobo que tens un gran blog, però la gent no participa, per què Enric? Per què no deixes particpar, terte dels dos otres de sempre, que a ben segur son amics teus.

    La pluralitat és un valor, que cal tenir present, les diferents òptiques enriqueixen més la imatge.

    Enric fas una gran feïna amb aquest blog, digne d’admirar, però cal ser una mica més obert, cal deixar participar.

    Un admirador

    Miquel

  3. Benvolgut Miquel:

    Em deixes bocabadat i esmaperdut amb les teves afirmacions gratuïtes, sobretot pel que fa a la meva ideologia, que segur no coneixes. Em podries argumentar en quines entrades es veu que sóc de dretes? Potser les crítiques que he fet al PSC del meu poble? Potser les al·lusions a l'”illetrat” Montilla? Has llegit el que penso del PP i algunes de les referències que faig a CiU? L’esquerra és sinònim de pluralisme i no de pensament únic i penso que defensar uns valors és una idea molt progressista. El PSC del meu poble és com una mena de PP i Montilla no és Einstein: enunciats fàctics, no valoratius. No sé, però comptant que la política que tracto és la local i que algunes entrades són literàries o sobre tecnologia, no sé d’on treus que sóc de dretes. Et diré més: em sento profundament d’esquerres, però no de l’esquerra dogmàtica i unidimensional, sinó de la plural i oberta. I, per últim, el que dius sobre els comentaris del meu blog és rotundament fals: no hi ha cap filtre en els comentaris, tothom hi pot participar de manera lliure, ja que la blogosfera és un espai de reflexió i de pensament en llibertat. I sí, tinc comentaristes fixos, però no tots són amics meus.

    I no tinc la veritat absoluta ni cap pretensió de posseir-la, sinó només un lleu amor (philía) a la saviesa (sophía).

    Gràcies per participar en el meu blog i fins molt aviat.

  4. El Mitjans de Comunicació de Masses fan molt mal a algunes propostes valentes com la limitació de velocitat. Sóc de Lleida, quan vaig a Barcelona i hi ha trànsit, en arribar a Pallejà, difícilment passo de 80. A més a més, no ve de cinc minuts. Potser cal que deixem els grans cotxes i ens comprem una moto de 125 cc o un cotxe de 60 cavalls que també ens portaran a treballar en vehicle privat.

  5. He arribat a la trista i dolorosa conclusió de que els governants municipals del bipartit barceloní fan i desfan per tal de que es noti que governen, i per tal de que estiguem distrets.
    És que sinó no pot ser de cap de les maneres¡
    Com es creuen que ens ho maneguem els que, per força, hem d’agafar el cotxe per anar a treballar, per arribar-hi puntuals, o perquè no hi ha combinació possible amb el transport públic?
    Estic d’acord en que en determinats llocs la reducció a 80 km/h pot ser bona, però on és l’avantatge en reduïr la velocitat en llocs on el que interessa és que la circulació avanci? I els embussos també s’hauran de dur a 80 km/h? Quina barra!
    En un altre ordre de coses m’estic plantejant molt seriosamet l’opció de que, quan algún d’aquestos politicastros pugi al Montseny, palplantar-nos amb tota la colla al bell mig de la carretera, per tal de que l’excurssió se’ls hi faci tan planera i atractiva com ens suposa a nosaltres el fet de visitar la seva gran urbs.
    Qui la fa la paga, i a St. Celoni ja hem fotut els d’ICV escales avall de l’Ajuntament. És molt còmode seguir els dictats d’en Saurón, fins que t’arriba l’hora del joc democràtic i el poble diu la seva.

    Salutacions cordials, estimat amic Enric, i disculpa la meva vehemència. Em dol que em tractin així qun es tracta d’anar a guanyar-se 4 garrofes mileuristes… =(

  6. Perdó ha quedat tallat l’anterior, torno a començar:

    Bona nit enric,

    Només dues petites apreciacions, jo no he dit que fòssis de dretes, no et conec i no m’atreviria pas a fer una afirmació així, he dit, aprofitant el teu encapçalement que els teus comentaris sovint sonen a dretes, que d’on ho trec? Tu mateix posses exemples, però no és de res en concrec sinó de la inspiració de les teves propostes, tampoc cal justificar-se, no ho pretenia pas, ho sento si t’has sentit ofés.

    En quan a la participació al teu blog, és evident que es lliure!!! Al que volia dir és que hauries de donar més marge al possible participant, al meu modest entendre, no deixes lloc al comentari, les afirmacions són massa dures, tanmateix repeteixo que la qualitat del blog és sensacional i la teva feïna és molt constant.

    Salutacions i gràcies per la resposta

  7. Totalment aclarit, Miquel. Cap problema.

    Moltes gràcies per participar en el blog. Ets benvingut sempre que vulguis. Espero, en properes ocasions, no ser tan dogmàtic. No és la meva intenció.

    Fins aviat, amic!

  8. Retroenllaç: Interactuant « Meditacions des de l’esfera

  9. Bon dia!
    Estic completament d’acord amb l’Enric. Aixó de posar una limitació de 80km/h a l’àrea metropolitana no s’aguanta per enlloc. Tenim un trasport públic que fa pena i el nostre poble és un clar exemple. Però no mesclem les coses. Una cosa és aquesta limitació absurda i la altra la construcció de carreteres arreu del territori.

    En el teu post fas referència a la carretera que uneix badalona amb Sant Fost i critiques (o aquesta és la percepció que tinc) els estudis ambientals que es fan i es faran sobre la nova B-500 que unirà aquests dos municipis. Hem de tenir en compte que si s’acaba fent la carretera que es preveia en el projecte inicial, tindrem una via rápida de dos carrils per banda que creuarà la Vall de Cabanyes, un dels pocs indrets que conserva la identitat del nostre poble, amb espais verds i zones de conreu de vinyes. La pedrera i les torres elèctriques ja han malvés prou aquesta zona, no permetem que una autovia acabi del tot amb aquest racó de món.

    A Badalona van aconseguir canviar el traçat reduint l’impacte ambiental. Sant Fost no es pot permetre el luxe de no lluitar per conservar aquest espai i fer que l’impacte d’aquesta carretera sigui el menys posible.

    Salutacions d’un veï 😉

  10. Amic i veí Xavi:

    En cap moment he dit que no estigui d’acord amb els estudis d’impacte ambiental en referència a la B500. El que he comentat és que la cosa va molt lenta, no que no calgui revisar les afectacions ecològiques. Personalment no vull que es trinxi la vall de Cabanyes i ho he denunciat en un altre lloc, però també crec que la via de comunicació entre Mollet i Badalona és una necessitat imperiosa.

    Per conservar la integritat de Sant Fost, em tindràs al teu costat, no ho dubtis!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s