Irreductible

No hi ha realitat més immediata que el jo. El jo és el primari, el que em constitueix i el que m’alena. La presó de la consciència i l’alliberament per la veritat. Quan aprenem a dir “jo” és el “tu” el que es fa present, l’altre reductible, objectivació de la subjectivitat, la pretesa presència per a si d’un món interior. I el que sento és la meva llar finita, la pàtria dels sentiments, els pensaments i els anhels. Surto de mi per reconèixer-me per mitjà de l’alteritat. La immanència és l’existent. El sentit de tot plegat rau en la mirada present, el gaudi de l’ésser-hi que escriu envoltat d’andròmines prescindibles. Sóc l’ara irreductible, sense reremons ni promeses de beatitud. Giro la plana de l’actual i és el meu futur el que es fa via, present tot d’una i passat poc després. Rosego moments de vetlla a l’encalç d’una felicitat esmunyedissa. I em sento poderós conquerint efímers brins de joia.


Ernst Bloch recorda els seus vuit anys:

Em descobrí jo, com aquell que es descobreix, que dirigeix l’esguard vers fora, aquell del qual hom no se separa ja mai més -tant se val si això és terrible o meravellós!- i el qual s’asseu en sa pròpia barraca de fira amb un globus a la mà; aquell del qual hom pot disposar sempre, àdhuc quan es perd entre companys, i el qual finalment mor sol, però situat sens dubte eternament rere la seva finestra vermella.

Ernst Bloch (1985): “L’esperit que comença a formar-se” (del volum Spuren, 1930), a L’arc utopia-matèria i altres escrits. Barcelona: Laia.

Anuncis

Un pensament sobre “Irreductible

  1. Retroenllaç: Immortalitat « Meditacions des de l’esfera

Deixa un comentari

