TR

Els alumnes de Batxillerat han de completar obligatòriament, en el seu currículum, un treball de recerca sobre un tema concret del seu interès. En el meu centre ja els han d’anar lliurant, perquè a principis de febrer tindran lloc les presentacions orals, l’hora de la veritat per demostrar si realment han realitzat una bona feina. Sovint costa acotar el tema i formular-ne la hipòtesi. És important que ho facin, ja que així s’apropen al mètode científic i els serveix com a pràctica per a futurs treballs universitaris. Aquest curs he portat quatre treballs com a tutor (sobre la utopia, l’eutanàsia, els maltractaments de gènere i la teleporqueria). Com sóc el professor de filosofia i també tinc la llicenciatura en Humanitats, sovint em toquen treballs de psicologia, sociologia, antropologia o pedagogia. Voldria destacar en aquest post un blog que administra una de les meves alumnes i que ha estat un autèntic quadern de bitàcola dels avenços en la seva recerca, amb apunts sobre diferents autors i continguts i amb valoracions més subjectives. No dubteu en visitar-lo ja que ha fet una molt bona feina. Des d’aquí li desitjo molta sort davant els moments crucials que s’apropen. I també a la resta d’alumnes de Catalunya que els toca superar aquesta prova.

Anuncis

4 pensaments sobre “TR

  1. Amb els treballs de recerca sóc bastant crític, en la meva opinió afavoreixen poc a l’alumne, generalment ajuda a pujar la nota del batxillerat, però en casos particulars – i per raons desconegudes en alguns molt treballats – la nota del TR fa que disminueixi la del Batxillerat.
    Un dels forts punts en contra és la seva utilitat, podem observar que es necessiten hores i esforç per a elaborar un treball en condicons, que només conta un 10% ( si no estic equivocat ), quan aquest temps es podria invertir en hores d’estudi. De fet en algunes matèries de selectivitat els exàmens han de ser de nivell baix per equiperar-se al nivell de l’Estat Espanyol. Pot ser seria millor treure el TR ( o fer-lo opcional ) i apostar per les hores d’estudi.
    Finalment m’afegeixo a destacar el TR sobre l’utopia.
    Salutacions!

  2. Bé, jo ja puc dir que el TR ha estat tot un èxit…des del moment que vaig realitzar les entrevistes em vaig adonar que això funcionava, sobretot va ser un gran pas que en Toni Ibáñez ho publiqués al seu bloc (o blog?), com també ho van fer l’Heràclit i en Diògenes.
    Moltes gràcies per “la publicitat”, Enric. Ja saps que per mi aquest treball ha estat tota una aventura i que ha acabat amb un canvi de carrera. Espero que l’any que bé pugui trobar a la catosfera el bloc d’algun dels teus alumnes sobre el treball de recerca! L’esperit blocaire tot just comença a madurar…

  3. El TR és una bona idea que potser no té el pes específic que caldria. Penso que és un fet diferencial de Catalunya respecte a l’Estat i no sóc partidari d’abolir-lo. El problema evidentment és la càrrega lectiva: massa feina per a un percentatge escàs en el currículum de batxillerat. No està malament fer un simulacre de recerca si a la universitat serà obligat realitzar treballs més seriosos.

  4. Retroenllaç: TR (II) « Meditacions des de l’esfera

Deixa un comentari

